Ztráta vody z chladiče

Chci vám popsat, co se mi stalo s autem KIA CEED, v létě 2018 v parných dnech (a že jich tehdy bylo). Úbytek chladící kapaliny je někdy normální, když se to stalo i mně, dolil jsem tam destilovanou vodu, jenže za cca 24 hodin jsem byl opět pod minimem.Tak jsem koupil chladící kapalinu mé barvy a začal pátrat po úniku, tohle už přece není normální.

Co je vlastně úkolem chladící kapaliny?

Chladicí systém slouží převážně k odvádění tepla z hlavy válců a bloku motoru. Cirkulaci chladicí kapaliny zajišťuje  vodní čerpadlo.

Ochlazování zahřátého motoru není jediný úkol, kapalina také chrání chladící systém před korozí. Tekutina bývá zabarvená, má to svůj důvod, musí být dobře vidět její množství. Ideálně by se měla hladina pohybovat mezi minimální a maximální ryskou. Rozhodně nedoplňujte kapaliny moc, protože její velké množství není ideální pro správnou cirkulaci. Kapalina se míchá s destilovanou vodou a doplňovat by se měla vždy do studeného motoru (jinak riskujete prasknutí hlavy válců). Každé dva roky se doporučuje komplexní výměna.

Kam všude může chladící kapalina unikat?

Netěsnost v systému, tedy může unikat mimo vůz, pokud po sobě zanechá stopu, neměl by být problém místo úniku odhalit. Nejčastěji bývá netěsnost přímo na nádrži.

Kapalina může unikat do prostoru ventilového mechanismu. Pak by se dostala do oleje což by se projevilo změnou hladiny motorového oleje. Pokud je však hladina oleje beze změn a nenese stopy přítomnosti chladící kapaliny, musíme pátrat dál.

Ztráta skrze spalovací motor. Hladinové čidlo v nádržce začne ukazovat nedostatek chladící kapaliny. Jenže kontrola ukáže, že chladící kapaliny je dostatek, jak je to možné? Nečistoty, které do chladící kapaliny pronikají ze spalovacího motoru, mění chemické složení kapaliny a právě na to čidlo reaguje. Výměna čidla rozhodně nepomůže. Na vině je prasklé těsnění pod hlavou a pomůže vám jen servis, respektive kontrola tlaku ve válcích.

Ani jedeno z toho nebyl můj případ, po druhém dolití se hladina stabilizovala a únik přestal, přesto jsem navštívil servis a tam mi bylo vysvětleno, že velká vedra mohou zvětšit objem kapaliny tak, že část odteče přepadem. Já nevěděl, že moje KIA nějaký přepad vůbec má. Takže vyřešeno.

Píši o tom až nyní, třeba bude toto léto podobné jako minulé a třeba to někomu z vás pomůže.

NAPIŠTE KOMENTÁŘ

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *