Pozor na vishing, podvodných telefonátů přibývá

V posledních měsících se výrazně stupňují hackerské útoky nazývané odborně vishing. Při těchto útocích se z vás podvodníci snaží vylákat prostřednictvím telefonního hovoru citlivé údaje týkající se vašeho bankovního účtu. Zpravidla tak jde o přihlašovací údaje nebo čísla platebních karet včetně CVV/CVC kódu. Případně svou oběť donutí, aby sama zaslala tzv. „ověřovací“ platbu.

I když na tyto nebezpečné praktiky aktivně upozorňují samotné banky, zpravodajské relace v televizi nebo internetové i tištěné deníky, poškozených klientů bank neustále přibývá. Policie jich eviduje již stovky a škody sahají do mnoha miliónů korun.

Jak vishingový útok probíhá

Hackeři mají své útoky dobře připravené, svědčí o tom počty obětí. A své metody často mění. Zpravidla se ale představují jako pracovníci vaší banky a mluví dokonale česky. O to je složitější si uvědomit, že může jít o podvodníka.

Podvodník na vás následně začne vytvářet časový a emocionální nátlak, aby vás dostal do stresové situace, ve které zazmatkujete a poskytnete útočníkovi vše potřebné.

Jak poznat podvodný vishingový telefonát

V prvé řadě je důležité zachovat klid. Což ale může být obtížené, nicméně, je to zásadní. Je potřeba si uvědomit, že vaše banka po vás nikdy nebude chtít přihlašovací údaje k vašemu bankovnímu účtu. Pokud je osoba na druhém konci telefonu požaduje, je to podvodník!

Pokud si nejste jisti identitou volajícího, připravte si na něj otázky, které můžete znát pouze vy a vaše banka. Podvodník správnou odpověď znát nebude a bude se chtít z odpovědi vykroutit, například, že k takovým údajům nemá přístup. V takovém případě jde o nekompetentního pracovníka, a poskytovat mu jakékoliv citlivé informace je nebezpečné. Požadujte zodpovězení otázek nebo přepojení na kompetentní osobu.

Zmíněných otázek lze vymyslet celá řada. Uvedeme zde několik příkladů:

  1. Vaše banka jistě bude znát datum, od kdy u nich máte účet vedený. Vyhledejte si toto datum a mějte jej připravené.
  2. Jako ověřovací otázku můžete také použít poslední provedenou platbu na účtu. Můžete se ptát, zda byla odchozí či příchozí a na jakou byla částku.
  3. Snadno zapamatovatelná může být také otázka na některou z vaši pravidelných plateb. Např. jaký máte limit pro svolení k inkasu u vašeho mobilního operátora, u dodavatele elektřiny, na výši splátky vaší hypotéky a podobně.

Jak vidíte bezpečnostních ověřovacích, otázek lze vymyslet opravdu mnoho. A některé si lze i velice snadno zapamatovat. Jejich přípravu ale nepodceňujte, mohou vám ušetřit mnoho starostí, a to nejen v případech podvodných telefonátů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.