Rubriky
Pelmel

CO JE ŠPATNÉHO NA MODERNÍCH MOTORECH?

Každý motorista ví, že moderní motory jsou nespolehlivé a jejich objem zřídka přesahuje 300 000 kilometrů, ale co je špatného na moderních motorech? Proč s pokročilejšími technologiemi motory automobilů se nestávají spolehlivějšími? Existuje více než jedno vysvětlení:

POUŽITÍ HLINÍKU MÍSTO LITINY

Před několika desítkami let byly bloky motorů odlévány z litiny.
Litina je velmi odolná vůči přehřátí, téměř se nedeformuje a má dobré tlumicí vlastnosti. Výroba litiny je však velmi škodlivý proces. Kromě toho je litina těžká a čím těžší auto, tím vyšší je jeho spotřeba paliva, a tedy i větší emise do atmosféry. Bloky motorů se proto začaly odlévat z hliníku, který je sice ekologičtější, ale na rozdíl od litiny nemá takovou pevnost, není odolný vůči přehřátí a snadněji se deformuje. To vše se odráží ve spolehlivosti moderních motorů.

SNÍŽENÍ OBJEMU MOTORŮ A JEJICH VYBAVENÍ TURBODMYCHADLEM

Aby byl motor ekologický, nestačí ho jen odlehčit. Kromě toho je
potřeba zmenšit jeho objem a v důsledku toho i počet válců a aby
takový motor neztrácel výkon, musí být vybaven turbodmychadlem. Tak se objevily maloobjemové přeplňované motory, které mají na svůj objem a počet válců prostě neuvěřitelnou sílu. Zatížení dílů skupiny válec-píst u takových motorů je mnohem vyšší než norma, což spolu s lehčími a méně odolnými materiály, ze kterých jsou tyto díly vyrobeny, výrazně snižuje jejich životnost. Co se týče turbodmychadel, tak ta také nejsou příliš spolehlivá a jejich oprava je drahá.

POUŽITÍ ALTERNATIVNÍCH METOD SYNCHRONIZACE

U některých moderních motorů, jako je BMW N47, je rozvodové kolo umístěno v zadní části motoru. Existuje názor, že takové technické řešení snižuje vibrace, a to je pravda. Z hlediska udržovatelnosti to ale není příliš rozumné řešení, jelikož pro výměnu rozvodového řetězu je nutné demontovat motor, což opravy značně prodražuje.

VYBAVENÍ MOTORŮ KATALYZÁTORY

Katalyzátor je zařízení určené ke snížení toxicity výfukových plynů motoru automobilu. Jeho účinnost do značné míry závisí na tom, jak blízko je k motoru. Proto se zpřísněním ekologických předpisů začaly automobilky umisťovat katalyzátor do těsné blízkosti motoru, zejména bezprostředně za výfukové potrubí. V důsledku toho se snížil zdroj katalyzátoru a částice jeho zničeného keramického prvku začaly vstupovat do válců motoru a poškozovat je.

SPOLEHLIVÉ MOTORY NEJSOU PRO VÝROBCE ZISKOVÉ

Spolehlivé motory existovaly, když bylo auto považováno za luxus a kupovalo se téměř na celý život. Nyní, když má auto téměř každý, se stalo nerentabilní vyrábět spolehlivé motory a automobilky dělají vše pro to, aby majitelé aut měnili svá stará auta za nová co nejčastěji. Jinak automobilky jednoduše nebudou ziskové. Moderní motory se proto vyrábějí s očekáváním 100 000 kilometrů, po kterých je výhodnější koupit si nové auto.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *