Neuznaná reklamace. Co dělat dál?

Nakupování je radost. Ale někdy se stane, že výrobek je vadný, porouchá se nebo na něm ještě v záruční lhůtě objevíte nedostatek, který znemožňuje jeho plnohodnotné fungování. Jakožto zákazník máte právo takový výrobek u prodejce reklamovat. Jenže i když jste očividně v právu, prodejci či obchodníci leckdy vaši reklamaci bezdůvodně zamítnou nebo ji zbytečně prodlužují. Co s tím?

Možná už jste se v takové nepříjemné situaci někdy sami ocitli. Nebo ji řešíte právě teď. Obrátili jste se na prodejce ještě před uplynutím záruční doby, která začala plynout od data zakoupení výrobku. Máte tedy zákonné právo požadovat reklamaci. Prodejce musí podle zákona výrobek přijmout, a když reklamaci neuzná na místě, má na její řešení třicet dnů. Do uplynutí této lhůty vám musí sdělit, zda vám vyhoví nebo ne. Jenže svět nefunguje podle našich představ a ne všichni prodejci jsou poctiví a féroví.

Porušení obchodní smlouvy

Už jen samotným zakoupením nějakého předmětu uzavíráte s prodejcem obchodní smlouvu. Z ní také vyplývají vaše i jeho práva. A píše se tam i o podmínkách reklamace. Pokud tedy dojde k tomu, že vám není ani po uplynutí reklamační lhůty vyhověno a nedostali jste žádnou odezvu, máte v podstatě vyhráno. Máte totiž právo odstoupit od kupní smlouvy kvůli porušení jejích podmínek a požadovat po protistraně vrácení peněz. Pokud je vaše žádost odmítnuta, můžete prodejce zažalovat – a vězte, že jste v právu. Na jeho marné sliby, že reklamaci vyřeší v co nejkratší možné době, nemusíte vůbec dbát.

Zamítnutá reklamace

Mnohem častějším případem je, že výrobce lhůtu třiceti dnů pro reklamaci dodrží, ale zamítne ji. A to i když vy víte, že jste v právu. Co teď? Řada lidí se s tím prostě smíří a usoudí, že nemají šanci domoci se svých práv. Ale to je omyl a obchodníci často sází právě na to, že lidé  se nebudou chtít soudit. Takže to klidně udělejte. Můžete podat na obchod žalobu.

A nebo se můžete třeba nejprve obrátit na Českou obchodní inspekci,

doložit veškeré podklady a třeba i důkazy (například e-mailovou komunikaci), na jejichž základě inspekce váš případ prošetří. Nebo se ozvěte na sociálních sítích či jiných komunikačních kanálech, které prodejce používá – a možná zjistíte, že v tom rozhodně nejste sami. Jste-li v právu, braňte se – jen tak se trh pročistí od podvodníků a lhářů, kteří se snaží vydělávat na obyčejných lidech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.