Paddleboarding, lákavá „novinka“

SUP – Stand Up Paddleboarding, co to vlastně je?

Paddleboarding je vodní sport, při kterém jezdec na prkně podobném surfovému longboardu používá k pohybu vpřed dlouhého pádla. Rovněž je někdy zkráceně nazýván SUP (Stand Up Paddle = pádlování ve stoje).

maupiti8

Paddleboarding se stává velmi populárním sportem. Hlavně v období dovolených, nejen u moře, ale v Česku na rybníky i řeky. Vznikl na Havajských ostrovech jako prostředek k udržení kondice, když surfaři neměli vhodné vlny na klasický surfing. Je to víceméně kombinace kayakingu a klasického surfování. Stojíte na nafukovacím paddleboardu, který je při tlaku 12-18 psi tvrdý podobně jako klasické surfové prkno. Pohyb zajistí lehké sklolaminátové pádlo, respektive síla, kterou musíte vynaložit, aby se pádlo rozpohybovalo.

Paddleboarding je kombinací zábavy, životního stylu a zároveň cvičebním prostředkem. Opravdu nejde jen o zábavu, při pádlování ve stoje budete zapojovat každý sval, takže tento sport perfektně formuje postavu a zaručuje intenzivní trénink. Rovnoměrně se při něm zapojuje celé tělo, od lýtkových svalů, přes zádové a šikmé břišní, až po všechny svaly na rukou. Člověk si díky tomu zlepší cit pro rovnováhu a fyzickou kondici. Výhodou je, že zde nehrozí poškození vazů, šlach a kloubů. Paddleboarding je dokonalou kombinací silového a aerobního cvičení, které se dá přirovnat k dnes oblíbenému kardiu. Zábavnou formou tak dosáhnete snížení své váhy a objevíte nový sport, který si vás k sobě přitáhne. Je to nepopsatelný zážitek, kdy vaše tělo i mysl jsou koncentrovány na rytmus pádlování a vy si užíváte krásu kolem.

Zážitky a intenzita je přímo úměrná tomu, kde budete paddleboarding provozovat. Pro začátečníky je lepší začínat na klidných hladinách našich rybníků a jezer, po té zkuste mořskou hladinu a jakmile budete mít vypilovaný styl, je dobré zkusit vlny moří a oceánů.

Stačí vzít batoh se SUPem, dopravit se k vodě, nafouknout a užívat si svobody. V poslední době jsou rozšířeny i jogická cvičení na paddleboardech, což tomuto sportu dodává zcela nový rozměr. A věřte, že je to zábava i pro zkušené jogíny.

Dělení paddleboardů podle tvaru:

  1. Allround – nejprodávanější . Prkno „na všechno“. Je stabilní a jeho velikost se vybírá podle váhy uživatele.
  2. Wave – jsou více prohnuté, více obratné a lze na nich sjíždět mořské vlny.
  3. Touring – vhodné na delší vyjížďky po klidné vodě. Jsou rovné, dlouhé a mají užší špičku, díky tomu lépe vedou směr a jsou rychlejší.
  4. Race – zatím velmi okrajová záležitost.
  5. WindSup – kombinace paddleboardu a začátečnického windsurfingového plováku.
  6. Yoga board – nafukovací paddleboard určený na cvičení jogy.

CHCETE ZAČÍT S PADDLEBOARDINGEM?

Doporučujeme naučit se základy na klidné vodě. Nafukovací rozhodně neznamená měkké, nafouknuté prkno je velmi tvrdé. Je ale lehké a po vyfouknutí velmi skladné. Abyste hned nemuseli kupovat, dá se půjčit a vyzkoušet buď na jezeře, nebo splout řeku Vltavu z Vyššího Brodu do Rožmberka. Více třeba zde: https://www.lipno-in.cz/paddleboard-sup-/.

Určitě doporučujeme mít při jízdě na paddleboardu plovací vestu, na řekách doporučujeme vodáckou helmu. Na moři buďte obezřetní k vlnám, větru, mořským proudům, na moři doporučujeme lanko (pojistné lanko je bezpečnostní prvek, který snadno připevníte k paddleboardu a následně nad kotník, i když se na první pohled může zdát, že vás lanko bude omezovat v pohybu, po chvíli zjistíte, že o něm vlastně vůbec nevíte.) Jízdu ve vlnách doporučujeme jen zkušenějším jezdcům. Důkladně si vše promyslete a předejděte možným rizikům.

Zkuste vyměnit tělocvičnu či fitness studio za vodní plochu, přírodu a slunce. Nečekejte a prostě to zkuste, je to super.

https://supocean.cz/content/8-Paddleboarding

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.