NOVÉ ŠOKUJÍCÍ POZNATKY O DŮLEŽITOSTI VITAMÍNU D PRO LIDSKÝ ORGANISMUS

Vitamín D je pro lidské tělo jednou z nejpotřebnějších látek vůbec. Je jednak vitamínem, ale také steroidním hormonem. V každém případě stojí od období začátku pandemie nemoci covid 19 v popředí zájmu vědců, kteří neustále zkoumají jeho obrovský potenciál ve vztahu k lidskému zdraví. Vitamín  D vzniká z 90 % ze slunečního UVB záření, je absorbován pokožkou, kde se tvoří z T – dehydrocholesterolu vitamín D 3 neboli cholekalciferol, poté je transportován do jater, kde se část ukládá, další část  putuje do ledvin, odkud probíhá v lidském těle jeho konečná distribuce na vazebná místa, tzv. VDR receptory, které jsou prakticky po celém těle. Co se dříve rozhodně nevědělo je fakt, že aby vůbec mohlo dojít k absorpci slunečních paprsků, musí být délka UVB záření 30 nanometrů, a to je pouze v období od poloviny května do poloviny záři. V ostatních měsících musí být do organismu dodáván kvalitními doplňky stravy, neboť jeho role je v organismu je nezastupitelná. Vitamín D je obsažen v menší míře určitých potravinách, jde hlavně o tučné ryby – makrela, sleď, sardinka, také ve vaječném žloutku a játrech, jeho obsah v nich ale nepokryje denní potřebu vitamínu D. Tento vitamín se v organismu nejlépe vstřebává za přítomnosti vápníku a vitamínu K 2.

MNOHO TVÁŘÍ VITAMÍNU D

Ještě před deseti lety vědci tvrdili, že vitamín D je důležitý hlavně k udržení zdravých kostí a zubů, novodobé poznatky odhalují stále nové a mnohdy šokující informace o jeho klíčové roli v lidském organismu. Bylo také prokázáno, že určité skupiny lidí potřebují mnohem vyšší dávky vitamínu D, neboť u nich dochází k horšímu vstřebávání, je to především starší část populace, dále lidé s oslabenou imunitou a cukrovkáři.

VÝZNAM VITAMÍNU D PRO LIDSKÝ ORGANISMUS

Tento vitamín hraje v otázce udržení pevného zdraví a plnohodnotného života nezastupitelnou roli. Reguluje velké množství procesů v lidské těle – vstřebávání vápníku a fosforu, pomáhá udržovat zdravé kosti a zuby, reguluje a řídí geny, ochraňuje kardiovaskulární systém, zvyšuje pohotovost imunitního systému, ovlivňuje činnost nervového systému, umožňuje produkci více než 200 antimikrobiálních peptidů, zabraňuje účinně vzniku zánětů a je velmi důležitou prevencí nejen onkologických, ale také duševních onemocnění.

NOVÉ ŠOKUJÍCÍ POZNATKY O VÝZNAMU VITAMÍNU D

Vitamínu D je věnována velká pozornost a celá řada nejnovějších studií přináší až šokující odhalení:

– vyšší hladina vitamínu D v dětství chrání před vznikem roztroušené sklerózy v dospělosti

– při užívání 2 000 IU(mezinárodních jednotek) denně společně s 1 g omega 3 mastných kyselin a pravidelným cvičením snižuje riziko rakoviny o 61 % (1 000 IU je 25 mikrogramů vitamínu D)

– při podání denní dávky 4 000 IU  před zahájením vakcinačních procesů lékařům a sestrám na covidových odděleních bylo sníženo riziko onemocnění s těžkým průběhem o 77 %

– byla objevena také přímá souvislost mezi nedostatkem vitamínu D a tvorbou děložních myomů

– vyšší dávky vitamínu D zlepšují dlouhodobé přežití pacientů s rakovinnou plic a snižují riziko výskytu tohoto onemocnění

– očkování proti nemoci covid 19 je až o 29 % účinnější při dostatečné hladině vitamínu D v organismu

– podávání vitamínu D jednoznačně zvyšuje kvalitu života u žen v menopauze

– vitamín D zabraňuje tvorbě zánětů v organismu, které jsou mnohdy příčinou vzniku onkologických onemocnění

DERMATOLOGOVÉ VERSUS VĚDCI

Lidská populace trpí naprostým deficitem vitamínu D, odhaduje se, že se to týká 50 – 70 % lidí. Hladina vitamínu D je určována v laboratořích z krevního séra metodou ELFA a jeho hladina by se měla pohybovat kolem 30 – 60 ng/ 1 ml Jedním z důvodů tohoto deficitu je životní styl a pracovní doba, která lidem prostě neumožňuje pobyt na slunci v těch hodinách, kdy je absorpce slunečního záření ideální (11 až 17 hod). Dalším důvodem je i to, že většina populace se chrání před slunečními paprsky ochrannými krémy, přes které záření nepronikne a tudíž ani nedojde k vytvoření vitamínu D. Dermatologové bijí na poplach a varují před vznikem kožních nádorů, ze strany vědců je doporučován pobyt na slunci 4 krát týdně po dobu 15 minut s tělem odhaleným alespoň z 25 % bez užití ochranných krémů v době od 11 do 17 hodin. Při delší expozici je už použití ochranného přípravku nutné.

DOPORUČENÁ DENNÍ DÁVKA VITAMÍNU D V DOPLŇCÍCH STRAVY

I toto je stále velmi diskutováno, bylo zjištěno, že původně doporučená dávka 600 IU denně není dostatečná, doporučuje se minimálně 1 000 IU, u lidí, kteří nemají možnost absorbovat v letních měsících sluneční záření, 1 000 až 4 000 IU denně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.