Koncepční vozy jsou vozidla, která jsou výrazem vize designérů o budoucnosti automobilového průmyslu. Často se představují na autosalonech a dalších akcích, kde si automobilky ověřují zájem veřejnosti a testují nové nápady. Mnoho koncepčních vozů se nikdy nedostane do výroby, ale přesto hrají důležitou roli ve vývoji automobilového designu. V tomto článku se podíváme na 10 nejlepších koncepčních vozů, které se nikdy nedostaly do výroby.
BMW M1 Hommage
BMW M1 Hommage bylo poprvé představeno v roce 2008 jako pocta původnímu BMW M1, které se vyrábělo v letech 1978-1981. M1 Hommage byl navržen jako moderní interpretace klasického sportovního vozu s elegantní a aerodynamickou karoserií a výkonným motorem V10. Přestože při svém představení vzbudil velký rozruch, M1 Hommage se nikdy nezačal vyrábět.
Chevrolet Chaparral 2X Vision Gran Turismo
Chevrolet Chaparral 2X Vision Gran Turismo byl futuristický koncept vozu, který byl navržen pro virtuální svět videohry Gran Turismo. Vůz byl inspirován závodními vozy Chaparral z 60. let a vyznačoval se radikálním designem s kokpitem zavěšeným nad karoserií vozu. Ačkoli vůz nebyl nikdy určen k výrobě, přesto vyvolal velký zájem automobilových nadšenců i hráčů.
Dodge Viper Hennessey Venom 1000 Twin Turbo
Dodge Viper Hennessey Venom 1000 Twin Turbo byla vysoce upravená verze ikonického sportovního vozu Viper. Byl vybaven dvakrát přeplňovaným motorem V10, který byl schopen vyvinout výkon přes 1 000 koní, což z něj činilo jeden z nejvýkonnějších vozů své doby. Ačkoli bylo postaveno několik prototypů, Viper Hennessey Venom 1000 Twin Turbo se nikdy nezačal vyrábět kvůli vysokým výrobním nákladům a omezené poptávce po tak výkonném voze.
Ford GT90
Ford GT90 byl koncepční vůz, který byl představen v roce 1995 jako nástupce legendárního Fordu GT40. Vůz byl navržen jako superauto, které by mohlo konkurovat vozům jako Ferrari F50 a McLaren F1. Byl vybaven motorem V12 se čtyřmi turbodmychadly, který byl schopen vyvinout více než 700 koní, a také karoserií z uhlíkových vláken a pokročilou aerodynamikou. Ačkoli se objevily zvěsti, že se GT90 bude vyrábět, nakonec se nikdy nedostal dál než do fáze konceptu.
Koncept Lamborghini Miura
Lamborghini Miura Concept byl moderní interpretací klasického sportovního vozu Miura, který se vyráběl v letech 1966 až 1973. Koncepční vůz byl navržen na oslavu 40. výročí původní Miury a vyznačoval se designem inspirovaným retro stylem s motorem V10 umístěným uprostřed. Přestože Miura Concept vzbudila při svém představení v roce 2006 velké nadšení, do výroby se nikdy nedostala.
Mercedes-Benz C112
Mercedes-Benz C112 byl koncepční vůz, který byl představen v roce 1991 jako předobraz toho, jak by mohla vypadat budoucnost výkonných vozů Mercedes-Benz. Vůz se vyznačoval uprostřed umístěným motorem V12, který byl schopen vyvinout více než 400 koní, a také unikátním designem dveří typu „gull-wing“. Přestože C112 vzbudil velký zájem automobilových nadšenců, do výroby se nikdy nedostal.
Porsche 989
Porsche 989 byl koncepční vůz, který byl představen v roce 1988 jako ukázka toho, jak by mohl vypadat sedan značky Porsche. Vůz měl vpředu umístěný motor V8 a čtyřdveřovou karoserii, což byl odklon od tradičního designu dvoumístných sportovních vozů Porsche. Přestože Porsche 989 vzbudilo velký zájem tisku i veřejnosti, nebylo nikdy uvedeno do výroby kvůli obavám, že by rozmělnilo image značky.
Rolls-Royce 200EX
Rolls-Royce 200EX byl koncepční vůz, který byl představen v roce 2009 jako předobraz připravovaného modelu Rolls-Royce Ghost. Vůz se vyznačoval luxusním interiérem a pokročilými technologiemi, stejně jako elegantním a moderním designem exteriéru. Ačkoli byl 200EX tiskem i veřejností dobře přijat, nikdy nebyl uveden do výroby, protože byl zamýšlen pouze jako předobraz modelu Ghost.
Saab Aero X
Saab Aero X byl koncepční vůz, který byl představen v roce 2006 jako předobraz budoucího designového jazyka značky Saab. Vůz se vyznačoval jedinečnou kabinou ve stylu kokpitu s prosklenou střechou a také vysoce vyspělým hybridním pohonným ústrojím, které bylo schopno produkovat více než 400 koní. Přestože Aero X vzbudilo velký zájem automobilových nadšenců a tisku, kvůli finančním potížím společnosti Saab se nikdy nezačalo vyrábět.
Toyota FT-1
Toyota FT-1 byl koncepční vůz, který byl představen v roce 2014 jako předobraz budoucí řady sportovních vozů Toyota. Vůz se vyznačoval nápadným designem s dlouhou kapotou a krátkými převisy a také výkonným hybridním pohonným ústrojím, které bylo schopno produkovat více než 500 koní. Ačkoli FT-1 vzbudil při svém představení velký rozruch, nikdy se nedostal do výroby, protože Toyota se raději zaměřila na praktičtější a ziskovější modely.
Koncepční vozy jsou důležitou součástí automobilového průmyslu, protože umožňují výrobcům automobilů testovat nové nápady a zjišťovat zájem veřejnosti o jejich návrhy. I když se mnoho koncepčních vozů nikdy nedostane do výroby, stále hrají důležitou roli ve vývoji automobilového designu a technologie. Deset nejlepších koncepčních vozů, které se nikdy nedostaly do výroby a o kterých pojednává tento článek, představuje jedny z nejinovativnějších a nejzajímavějších návrhů své doby a stále inspirují automobilové nadšence a designéry po celém světě.