Obor, u kterého můžete skvěle projevit svou kreativitu, různorodé schopnosti a empatii. Kombinuje prvky všemožných věd, najdete zde matematiku, psychologii nebo zkrátka staré dobré výtvarné umění. Člověk, který oplývá kreativitou a je obratný ve mnoha rozmanitých oborech, je ten pravý pro tenhle druh práce. Ano, řeč je o UX designu, neváhejte tedy a zjistěte, jestli nejste náhodou vhodnými kandidáty na UX designéra!
Kdo je UX Designer?
Obor UX Designu se zaměřuje především na vztah mezi uživatelem (návštěvníkem webu) a nabízeným produktem. Orientace v tom, co uživatel při manipulaci s webem prožívá, je naprosto klíčová.
Člověk, který se tímto zabývá je UX designer. Specializuje se na vytvoření interakce mezi uživatelem a produktem, tak aby pro zákazníka byl nákup co nejpohodlnější a bezproblémový. Musí se velmi dobře orientovat v psychologii marketingu a technická stránka jeho specializace nesmí chybět, zabývá se totiž také grafickou stránkou daného webu a programováním struktury webu.
Veškerá problematika daného produktu, ať už se jedná o cokoliv, leží na bedrech UX designéra.
Náplň práce UX Designera
Asi nejdůležitější z fází je ta analytická. Fáze, při které se promýšlí celková podoba projektu, od vzhledu až po nejmenší detaily, které by měly zpříjemnit zákazníkům pobyt na stránce. Při této fázi je nutné promyslet způsob, jakým chcete cílit na zákazníky, tone-of-voice a spoustu dalších věci, které později mohou charakterizovat váš projekt.
Poté by se mělo začít s celkovou strukturou webu (informační architektura). Při této fázi se hraje na pochopitelnost obsahu, řeší se uspořádání stránky. Důležité je, aby se uživatel orientoval snadno a intuitivně.
Poté co je veškerá struktura vytvořena, nastává tvorba wireframu (tzv. drátový model). Jedná se o základní vyobrazení navrženého konceptu. Tyto drátové modely nám poskytují jasný vzhled a rozvržení stránky, mimo jiné se zde také plánuje umístění call-to-action tlačítek. Je třeba zakomponovat vše, co může potencionálnímu zákazníkovi ulehčit orientaci.
Pro kvalitní web je třeba použití vhodných person. Jedná se o prototyp uživatele, který představuje potencionálního zákazníka. Je nutno si přesně vytyčit chování tohoto člověka, jeho cíle, potřeby a názory. Persony pomáhají UX designérovi pracovat s empatií, může se do jednotlivých postav vžít a pracovat s webem, dle jejich emocí. Hodí se vytvořit si několik person, ať na věc nahlížíte z několika pohledů.
Jako poslední krok v práci designéra přichází uživatelské testování aneb jednoduchý feedback uživatelů. Díky tomuto se odhalí největší chyby a můžou se doladit.
Jakub František Koudar – autor článku