SEO – optimalizace nalezitelnosti www stránek

Jak optimalizovat www stránky? SEO pro úplné zelenáče.

V roce 2006 jsem se začal zabývat HTML a webdesignem. Neživím se tím (asi bych umřel hlady), je to můj koníček, který mě baví a naplňuje.

Tento článek píši pro zelenáče, jako jsem já. Třeba si navzájem pomůžeme, obohatíme svoje znalosti.

Chcete vědět, jak se  zalíbit GOOGLEBOTOVI ? Chcete se o své zkušenosti, nejen se mnou, podělit? Pak čtěte dál. Pokud ne, tak děkuji za návštěvu.

Zkušený SEO – optimalista mně spoustu věcí vytkne, možná se i pořádně zasměje, ale to nevadí. Žádný učený z nebe nespadl a chybami se člověk (nejlépe?) učí.

Začnu obecnými podmínkami úspěšné optimalizace.

Prvotní orientace: každá stránka musí návštěvníkovi jasně a zřetelně říci co na ní najde a musí mít srozumitelnou navigaci. Bez ní se na webu ztratí.

Text musí být přehledně strukturovaný (nadpisy, odstavce…), srozumitelný a čitelný. Číst dlouhé bloky je nudné a proto je mi jasné, že k tomuto odstavci se nikdo neprokousal. Také se na svých stránkách vyhněte přehnanému vychloubání, jako -Můj super nejlepší blog apod.

Dalším aspektem je grafika, která by měla být decentní. Spousta blikajících objektů návštěvníka spíš odradí.

Posledním aspektem, o kterém se zmíním, je nutnost, aby uživatel ovládal web a nikoli naopak. Pokud na svém blogu (osobních stránkách…) používáte např. na pozadí hrající hudbu, dejte návštěvníkovi šanci ji vypnout.

Vybíráme název domény

Dle mého názoru je to velmi relevantní. Pokud máte web o hudbě a vaše doména bude www.hudba.cz, máte velkou šanci na úspěch. Doména ale samozřejmě není vše.

Klíčová slova v URL

Určitě používejte. Platí to co pro doménu. Pokud je vaší oblíbenou skupinou ABBA a chcete mít stránky právě o ní, pak www.hudba.cz/abba.html nebo www.hudba.cz/skupina-abba.html je určitě lepší než www.abc.cz/xyz.html.

Vybíráme klíčová slova

Pro stránky o hudbě, kde budeme psát i o našich oblíbených skupinách, vybereme klíčová slova např. hudba, music a určitě i názvy oblíbených skupin. Výběr klíčových slov je velmi důležitý. Zjistěte si také (na Seznamu ve fulltextu je úplně dole odkaz  -statistika dotazu), jak je dané klíčové slovo konkurenční. Čím větší číslo vyhledávanosti, tím je pravděpodobnější, že je o slovo zájem a stránky umístěné na předních pozicích budou právě na toto slovo optimalizované.

Zkuste si udělat analýzu těch nejlepších stránek, které jsou na špici. Můžou vám pomoci tyto odkazy: www.seo-servis.cz (dle mého názoru výborná stránka i když algoritmus hodnocení je samozřejmě jiný než používají vyhledávače), www.nastroje-seo.eu.

Jen pozor , některé stránky jsou první na nějaké klíčové slovo, ale v textu ho téměř nenajdete, ale o tom až později.

Pokud bude vaše stránka na prvním místě, je téměř jisté, že když někdo do vyhledávače zadá to vaše magické klíčové slovo, máte jistého návštěvníka. Pokud budete třeba na páté pozici, už to bude jen asi šest návštěvníků z deseti. Takže být první je fajn.

Meta tagy description a keywords

Někdo tyto meta tagy nevyplňuje vůbec. Myslím, že tím nic nepokazíme. Google a zřejmě i Seznam je údajně ignorují, ale v některých vyhledávačích jsem viděl meta tag description zobrazený jako popis stránky. Stejně tak bych vyplnil i meta tag keywords – klíčová slova. O dalších, jako meta tag pro kódování stránky, se tady zmiňovat nebudu, protože ty vyplněné být samozřejmě musí.

Titulek stránky

Nesmírně důležitý faktor pro optimalizaci. Správně vyplněný může stránku dostat hodně dopředu, nevhodný může stránce velmi uškodit. Pro každou stránku na svém webu používejte samostatný titulek.

Klíčová slova v textu stránky

Pro mě to byl velký problém. Našel jsem na internetu spoustu stránek, které byly první na nějaké klíčové slovo, ale v textu jsem ho hledal marně. Pokud tam vůbec bylo, tak  ve velmi malém množství(výrazně pod 1%). Nechápal jsem to. Je to podvod? Mají firmy první místa koupené? Pomohl mi Google. Zadal jsem do vyhledávače link: a adresu inkriminované stránky. Google vám zobrazí všechny odkazy. Když jsem je procházel……pochopil jsem. Aspoň si to myslím. Jsem zelenáč a jistý si nejsem ničím, ale asi na tom něco bude. Zkuste si to sami a třeba mě vyvedete z omylu.

Pro robota indexující stránky jsou důležité odkazy. Odkaz v patičce stránky má jinou relevanci než odkaz v textu. A pokud je odkaz v textu nějak dobře „zabalen“  – paráda. Uvedu jednoduchý příklad. Klíčové slovo je např. dřevo.  Doména např. drevo.xy.  Odkaz s textem může vypadat takto:

Naše firma staví domy ze dřeva, využíváme přírodních materiálů – především <strong><a title=“dřevo“ href=“https://www.drevo.xy/“>dřevo</a></strong>.  Pokud takových odkazů půjde na váš web třeba 100, asi na slovo dřevo budete hodně vysoko. (Naše firma staví domy ze dřeva, využíváme přírodních materiálů – především dřevo)

Jestli neseženete tolik kvalitních zpětných odkazů, pak si dejte záležet na kvalitním textu. Klíčových slov tak cca 6-8%, maximálně 10%, ale to už je možná moc. Dnes jsou vyhledávače o hodně sofistikovanější než dříve a ve svém algoritmu zohledňují také celkový mix použitých slov a frází. Ach jo….

Pokud si budete s někým vyměňovat odkaz, nedělejte to tak stupidně jako já a dejte si na kódu záležet.

Klíčová slova v nadpisech h1 – h6

Já používám jen h1 – h3. Údajně už to není tak relevantní jako dříve, ale rozhodně je používejte. Jen nemějte naprosto stejný titulek a nadpisy.

Zvýraznění klíčových slov pomocí <b><strong>

Většinou používám jen strong a to co chci návštěvníkovi zdůraznit. Třeba i celé souvětí. Nevím jestli to má nějakou zásadní váhu.

Odkazy

(Viz klíčová slova v textu stránky). Dejte si do pořádku odkazy uvnitř vlastního webu, i tím si můžete výrazně pomoci. Požádejte tematicky podobné weby o výměnu. Pozor na výměnu s pornoweby apod.

Sitemap (mapa webu)

 

Přestože máte malý web, sitemap si vytvořte. Budete mít jistotu, že vyhledávače zaindexují všechny vaše stránky. Pokud nevíte jak na to, tato stránka to udělá za vás: https://www.xml-sitemaps.com/. Zadáte jen adresu svých stránek a kliknete na start.

Validita www stránek

Vyhledávače ani vaše návštěvníky to nezajímá. Důležitější je kvalitní obsah.

Na závěr

 

To co chce uživatel internetu, to chce i vyhledávač.  Vyhledávač se vždy bude snažit myslet jako uživatel, protože uživatele internetu potřebuje ke svému přežití.

 

Pokud máte komerční web a mermomocí chcete být vidět na nějaké silně konkurenční klíčové slovo, zkuste PPC. Optimky na taková  slova dělají týmy odborníků z velmi úspěšných firem (H1…) a na ty prostě nemáme.

 

Děkuji. Ducky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.