Jak fungují obchodní zástupci tvůrců tzv. úspěšných webů?

Chtěl bych tímto článkem varovat majitele e-shopů, aby si dali pozor na některé obchodní zástupce tvůrců tzv. úspěšných webů, protože vyhodíte klidně 200 000 Kč, i více, a nepřinese vám to žádný užitek.

Nechci v tomto článku hodnotit samotné firmy, ale spíše jejich obchodní zástupce. Také netvrdím, že mám ve všem pravdu, jen jsem byl tak znechucen, že to prostě muselo ven. Z obchoďáka byla cítit nekorektnost už od začátku, tlačení na rychlé podepsání smlouvy, velký zájem o zakázku, respektive spíše provizi, nepravdy. Ale popořádku.

Připravili jsme poptávku na upgrade a rozeslali několika firmám. Téměř všechny se ozvaly a s některými jsme měli osobní pohovor. Budu se v tomto článku věnovat jen jedné firmě, protože podle mne je jejich obchodní zástupce naprostý diletant a snad to poslouží jako memento majitelům e-shopů.

Neupínali jsme se k redesignu jako k bodu, kdy dojde ke spasení. Chtěli jsme web jako prostředek, který nám pomůže dostat se k cíli, tedy k lepšímu obchodnímu úspěchu. Zároveň jsme chtěli pomoc od studia, co se týče projektové přípravy.

Co jsme očekávali?

  • analýzu trhu, konkurence
  • analýzu cílové skupiny
  • návrh frontendu home page i podstránek
  • wireframy
  • přehledná navigace
  • marketingová strategie
  • prodejní texty, jak lidi přesvědčit, aby nakoupili právě u nás
  • perfektní naprogramování na míru

Prvotní rozpočet jsme měli stanoven, respektive byli jsme ochotni investovat cca 200 000 Kč.

Tahle firma, říkejme jí třeba Super web s.r.o., nám poslala „standardní“, tedy nic neříkající nabídku na e-mail, domluvili jsme si schůzku.

Pan Úžasný (samozřejmě vymyšlené jméno), de facto pořád dokola opakoval, že nám vytvoří bezchybně fungující e-shop. Ale nějak nešel do detailů. Proto jsem pokládal otázky třeba na analýzu klíčových slov, uživatelský výzkum, atd. Nechtěl jsem nejprve vyrobit produkt a pak přemýšlet, komu ho prodám.

Pojďme ale dál. Vypíchnu jen opravdu třešinky na dortu, které mne dostaly do kolen

  1. V nabídce internetového marketingu bylo např. psaní pr článků a jejich publikace na PR serverech. Když jsem se zeptal dle čeho budou články psát, na jakých serverech je budou publikovat…prý se to bude řešit později dle přání klienta.
  2. V nabídce také měli, že si klient může v Google Analytics zjistit přes jaká klíčová slova ho klienti hledají. Když jsem položil otázku jak to zjistím v případě Googlu, civěl na mne obchodní zástupce s otevřenou pusou. Zkusil jsem mu napověděl not provided, či GWT (dnes už Search Console). Nakonec z něho vypadlo, že je to jen doplňková nabídka.
  3. Když jsem se ptal na grafický návrh, podle čeho a pro koho ho budou dělat, bylo mi řečeno, že pro majitelku e-shopu. Když jsem se zeptal, jestli bude majitelka chtít celý e-shop červený, jestli ho tak udělají, bylo mi řečeno že samozřejmě.
  4. Úžasná je nabídka copywritingu, oni nenabízí jen samotný copywriting, ale i SEO copywriting (s důrazem na klíčová slova). No to je tedy nabídka. Mám si to tedy představit asi nějak takto? Vyrábíme plastové dveře, plastové dveře od nás jsou nejlepší, když si u nás  koupíte plastové dveře, získáte zajímavé bonusy k plastovým dveřím…
  5. Naprosto k smíchu bylo, když mi obchoďák jako zásadní pro grafiku webu popisoval práci s bannery.
  6. Další pecka byl responzivní design, ten je dle pana Úžasného na nic. Říci, že je responzivní design k ničemu, je prostě neprofesionální blábolení. Upozornit na výhody a nevýhody je na místě, ale pokud se responzivní design udělá dobře a je přínosný pro vaši cílovku, investujte do něho.
  7. Pan Úžasný (a všeobecně většina firem nabízející webdesign) vůbec neřeší cílové skupiny. Panem Úžasným a jeho kolegou jsem byl poučen, že cílovka není důležitá, základem je postavit kvalitní e-shop. Když jsem položil drzou otázku co je podle nich kvalitní e-shop, tak kvalitní e-shop znamená dobře naprogramovaný.

Došlo k explozi, už jsem to nedal,  schůzka dopadla velmi špatně, ale takhle dělat weby fakt nejde, sorry pane Úžasný.

Téma tvorby a projektové přípravy webu je neuvěřitelně rozsáhlé. Pokud chcete, můžete se zdarma vzdělávat přes blogy, články, videa a prezentace, co mi přišli jako zajímavé.


 


 

 

NAPIŠTE KOMENTÁŘ

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *